وبسایت عضلات به هیچ عنوان در زمینه عرضه مکمل‌های ورزشی فعالیت نداشته و تمامی نوشته‌های مربوط به مکمل‌های ورزشی تنها جهت اطلاع رسانی می‌باشد.

درود خدمت همگی دوستان گرامی، عزیزان ایمیل وبسایت از [email protected] به ایمیل‌های [email protected] و [email protected] تغییر کرده است، ایمیل قبلی دیگر در دسترس ما نمی‌باشد و به هیچ عنوان به آن ایمیل متنی ارسال نکرده و پاسخ ندهید.

خانه / مکمل ها / ویتامین ها ( قسمت اول )

ویتامین ها ( قسمت اول )

بدون ویتامین عضله ای رشد نمی کند حتی اگر بدن شما کمبود یک ویتامین را داشته باشد عضلات شما به شدت کند رشد می کنند ، بدون ویتامین خبری هم از عضلات نیست.

نقش ویتامین ها در بدن

  • تولید انرژی
  • تنظیم واکنش شیمیایی بدن
  • عامل رشد،ترمیم و حفاظت از سلول ها و ارگان های بدن
  • شرکت در بسیاری از فرآیندهای متابوتیکی بدن

ویتامین های ضروری بدن ۱۳ نوع اند و به دو دسته ،محلول در آب و محلول در چربی تقسیم میشوند .

ویتامین های محلول در آب : این ویتامین ها برای جذب شدن در بدن نیاز به آب دارند و ویتامین های A و B از این جمله است و این ویتامین ها در بدن ذخیره نمیشوند.

ویتامین های محلول در چربی : این ویتامین ها برای جذب شدن در بدن نیاز به چربی دارند و ویتامین های ‌A-D-E-K از این جمله است و این ویتامین ها در بدن ذخیره میشوند.

vitamin-g1-1-muscles

ویتامین A

ویتامینی محلول در چربی ها است و در مواد غذایی مانند : زرده تخم مرغ ، کره و جگر موجود است و منابع گیاهی که در بدن تبدیل به ویتامین A میشوند مانند : هویج ، کدو حلوای ، زرد آلو، اسفناج ، لوبیا سبز ، گوجه ، کاهو هستند.

ویتامین A باعث سلامتی وشادابی پوست و بازسازی سلول ها می شود ، اما مصرف بیش ازحد ویتامین A باعث مسمومیت میشود و مشکلاتی مانند : سردرد ، تاری دید ، خارش پوست ، ریزش مو ، درد مفاصل و تورم استخوان ها را به همراه دارد

این ویتامین در بدن ذخیره میشود و مصرف قرص های مکمل آن را بیشتر از هر دو هفته یکبار توصیه نمیشود.

ویتامین B1

این ویتامین نقش مهمی در متابولیزم کربوهیدرات ها دارد و در تعادل قند خون بدن شرکت میکند و به ذخیره گلیکوژن در کبد کمک میکند ، محرک اشتهاست و تنظیم کننده حرکات پریستالتیک روده است و در انتقال پیام های عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

بدنسازهایی که رژیم های پرکربوهیدرات دارند باید مقدار بیشتری از این ویتامین را مصرف کنند.

این ویتامین را میتوان به طور مستقیم داخل رگ تزرق کرد که ممکن است باعث شک کشنده شود ولی مصرف خوراکی آن نیاز بدن را رفع میکند.

ویتامین B6

نقش این ویتامین در متابولیزم پروتئین ها بسیار مهم است وبا افزایش میزان پروتئین برنامه غذایی روزانه نیاز به این ویتامین هم افزایش می یابد ، مشخص شده است پیریدوکسین موجب بهبودی سوخت و ساز عضلات می شود و در از بین بردن سمومی که در حین تمرین و بلافاصله بعد از آن مقادیرشان در خون افزایش می یابد نقش دارد.

منابع طبیعی آن شامل : جگر ، زرده تخم مرغ ، مخمر وسبزی ها است.

ویتامین C

منابع طبیعی این ویتامین سبزیجات و میوه های تازه و به خصوص مرکبات هستند . این ویتامین به طور گسترده در اغلب واکنش های متابولیک شرکت میکند ، در متابولیزم کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه خون سازی ، افزایش ذخیره گلیکوژن در عضلات و کبد ، تشدید تاثیر فعالیت ویتامین های دیگر و دخالت در متابولیزم بعضی از آن ها دخیل است.

vitamin-g1-2-muscles

ویتامین B12

دخالت در متابولیزم کربوهیدرات ها و چربی ها سنتز گلبول های قرمز خون و مراقبت از بافت های سیستم عصبی است. این ویتامین در بدن مسولیت آنبولیکی دارد و برای حفظ ورشد بافت های بدن ضروری است.

تزریق مداوم B12 موجب آسیب های کبدی میشود ، در صورتی که مکمل خوراکی آن و منابع طبیعی برای رفع نیاز بدن بهتر هستند.

B12 فقط در مواد غذای حیوانی مانند : شیر ، تخم مرغ ، پنیر و اغلب گوشت ها یافت میشود .

دانلود مجلات بدنسازی و دیگر ورزش ها

درباره آرش هرمزی نژاد

حدود 4 سال است که بدنسازی حرفه ای را آغاز کرده ام ، زمینه تحقیقی و فعالیتی بنده در مورد علم های تغذیه و روش های بدنسازی می باشد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمی‌شودفیلدهای الزامی علامت دار شده‌اند *

*

کپچا *