وبسایت عضلات به هیچ عنوان در زمینه عرضه مکمل‌های ورزشی فعالیت نداشته و تمامی نوشته‌های مربوط به مکمل‌های ورزشی تنها جهت اطلاع رسانی می‌باشد.

درود خدمت همگی دوستان گرامی، عزیزان ایمیل وبسایت از [email protected] به ایمیل‌های [email protected] و [email protected] تغییر کرده است، ایمیل قبلی دیگر در دسترس ما نمی‌باشد و به هیچ عنوان به آن ایمیل متنی ارسال نکرده و پاسخ ندهید.

خانه / تمرین / بادی بیلدینگ / انواع بدن در علم بدنسازی

انواع بدن در علم بدنسازی

هر کس که زمانی را در کنار دریا ، استخر یا رختکن باشگاه صرف کرده باشد متوجه شده است که هر فرد با بدنی متفاوت به دنیا آمده است بعضی ها با قدی بلند یا قدی کوتاه هستند و یا سفید پوست یا سیاه پوست هستند بعضی شانه عریض و یا باریک دارند، استقامت طبیعی بیشتر یا کمتر ، نوع مختلف سلول های عضله ای و یا تعداد سلول های بیشتر یا کمتر هستند.

روش سوماتوتایپ، بدن را به سه قسمت تقسیم میکند:

    1. اکتومورف: به بدن هایی گفته میشود که قسمت بالا تنه کوتاه دستها و پاها بلند ، کف دست ها و انگشتان و کف پاها و انگشتان پا باریک و چربی بدن خیلی کم ، ناحیه سینه و شانه باریک و معمولا عضلات باریک و دراز دارند.
    2. مزومرف: به بدن هایی گفته می شود که سینه پهن و بزرگ ، بالا تنه بلند ، ساختمان عضلانی محکم و نیروی زیادی دارند.
    3. اندومورف: ساختمان عضلانی نرم , صورت گرد , گردن کوتاه , باسن پهن و چربی زیاد دارند.

اگر چه اصول تمرینات بدنسازی برای همه سوماتوتایپ ها بکار میرود، اما هر کس پاسخ متفاوتی به تمرینات می دهد و تمرینی که برای یک نوع بدن موثر است ممکن است برای نوع دیگر مفید نباشد. هر نوع بدنی می تواند با تمرینات مناسب و تغذیه صحیح رشد کند.
اما هر کس باید با روشی تمرین کند که مناسب بدنش باشد. در نهایت برای رسیدن به یک هدف مشترک است.

men-body-type-muscles

متابولیسم و ساختن عضله

یکی از عوامل که کمک به ساختن انواع مختلف بدن می کند متابولیسم است. بعضیها بطور طبیعی کالری بیشتری نسبت به دیگران می سوزانند. بعضی از بدن ها بطور طبیعی طوری ساخته شده اند که انرژی غذایی را تبدیل به عضله می کنند در  صورتی که بعضی دیگر آنرا تبدیل به سوخت برای تمرینات می کنند . به هر حال همانطور که بدن شما تغییر می کند.

اگر چربی بدن شما فوق العاده کم است یا وزن بدنتان خیلی زیاد است باید مواظب عملکرد تیرویید خود باشید و توسط پزشکتان بررسی و معاینه شوید. غده های تیرویید نقش اصلی در تنظیم متابولیسم دارند، وقتی تیرویید ها کم کار کند سوزاندن چربی اضافی بدن خیلی مشکل می شود و وقتی که بیشتر از حد معمول کار کند اضافه کردن وزن بدن تقریبا غیر ممکن است.

تمرینات  اکتومورف‌ها

قهرمان بدنسازی آرنولد شواتزنگر از جمله بدنسازان با نوع اندام مزومورف است

قهرمان بدنسازی فرانک زین از جمله بدنسازان با نوع اندام اکتومورف است

اولین کار اکتومورف ها آن هست که به وزن بدن خود اضافه کنند و ترجیحا بصورت توده عضله این اضافه وزن صورت میگیرد این افراد قدرت و استقامت برای تمرینات زیاد در هر جلسه را نخواهند داشت و متوجه خواهند شد که رشد توده عضلاتشان خیلی آهسته است و اغلب باید خودشان را مجبور به خوردن کنند تا انرژی لازم را برای رشد داشته باشد. برای اکتومورفها پیشنهاد میشود که:

    1. حرکات قدرتی برای ساختن حداکثر توده عضلانی را در برنامه ی تمرینی خود بگنجانید.(بعد از تمرین ۶ تا ۸ بار تکرار با وزنه سنگین)
    2. تمرینات را با شدت بیشتری انجام دهید تا زمان تمرینی شما بیشتر شود و بین ست ها و تمرین استراحت کنید تا بدن برای تمرین بعدی انرژی داشته باشد.
    3. مواظب تغذیه خود باشید و از کالری بیشتری نسبت به قبل در تغذیه خود استفاده کنید و اگر لازم بود از مکمل های افزایش وزن و پروتئین ها و… استفاده کنید.

مقدار تمرین برای افزایش استقامت قلب و عروق و سلامتی لازم است ، اما مصرف مقداری زیادی انرژی بیرون باشگاه باعث ایجاد مشکل برای ساختن توده عضلات در باشگاه میشود.

تمرینات مزومورف‌ها

arnold-abs-muscles

قهرمان بدنسازی آرنولد شواتزنگر از جمله بدنسازان با نوع اندام مزومورف است

مزومورفها میتوانند به راحتی توده غضله ایجاد کنند ، اما باید به اندازه کافی تمرینات مختلف را در برنامه خود بگنجانند تا عضلات به تناسب و به شکل خاص پرورش یابند نه این که فقط عضله خود را کلفت و حجیم کنند.

برای مزومورفها پیشنهاد می شود که:

    1. روی کیفیت ، جزئیات و تمرینات جدا سازی عضلات همراه با تمرینات قدرتی تاکید کنید.
    2. مزومورفها آنچنان سریع عضله ایجاد می کنند که احتیاجی نیست  نگران مصرف انرژی یا تمرین بیش از حد باشند.

تمرینات اندومورف‌ها

jay cutler endomorph

قهرمان بدنسازی جی کاتلر از جمله بدنسازان با نوع اندام اندومورف است

معمولا مشکل زیادی برای تشکیل عضله ندارد ، اما باید متوجه از دست دادن چربی بدن خود باشد و با نوع رژیم غذای که دنبال می کنند نباید بگذارند این چربی برگردد.

برای آنها پیشنهاد می شود که :

    1. ست های زیاد، تعداد  دفعات تکرار زیاد را موقع تمرین کردن  انجام دهند و استراحت بین ست های خود را کاهش دهند.
    2. انجام تمرینات هوازی  آیروبیک برای سوزاندن چربی بیشتر برای آنها توصیه می شود.
    3. رژیم غذایی متعادل و کم کالری با حد اقل پروتئین ، کربوهیدرات ها و چربی ها همراه با ویتامین ها و مکمل مورد نیاز در رژیم خود گنجانیده شود.

منابع و وبسایت هایی جهت دریافت اطلاعات بیشتر :

وبسایت تخصصی اطلاعات اندام های اکتومورف :‌ Ectomorph Body Type

وبسایت دانشنامه ویکی پدیا :‌ Body shape – Wikipedia

دانلود مجلات بدنسازی و دیگر ورزش ها

درباره مهراد موسوی پور

از سال 1386 به ورزش بدنسازی علاقه پیدا کرده و شروع به انجام این ورزش کردم و از سال 1389 این ورزش را بصورت تخصصی دنبال کردم ، زمینه تحقیقی و فعالیتی بنده در مورد مکمل های غذایی ، دارو ها و هورمون های مختلف است

۸ نظر

  1. استاد ارجمند با سلام و عرض اب و احترام
    بنده به علت درد کتف و شانه که در طول تمرینات حادث شده مجبورم برای مدتی از کتف بند و شانه بند به همراه مصرف گلوکز آمین در طول تمرینات استفاده کنم که این کتف بند به صورت کشی بوده و کل عضله ی بازوی راست و قسمتی از کتف و شانه را پوشش می دهد.
    سوالی که داشتم اینه که قرار داشتن عضله در زمان تمرین در معرض فشار ناشی از کشش کتف بند که خود عضله ی بازو رو هم پوشش میده خصوصاً در تمرینات جلو بازو مشکلی ایجاد نمیکنه ؟
    و برای جلوگیری از آسیب دیدگی شانه در زمان تمرینات چه توصیه هایی می نمائید
    از حوصله ای که برای جواب دادن به سوالات به خرج می دهید سپاسگذارم
    با تقدیم شایسته ترین احترامات

    • سلام به شما دوست عزیز و ورزش کار گرامی
      هیچ مشکلی پیش نمیاد بزرگترین بدن سازان جهان و حرفه ای هم استفاده می کنند. ولی برای این که کتف شما زود تر بهبود یابد حرکات که به کتف شما فشار زیاد می اورد با وزنه کم تری تمرین کنید

  2. سلام خسته نباشید.من قبل از اینکه به باشگاه بروم لاغر بودم ولی بعد از ۸ماه تمرین حدود۹کیلو وزن زیاد کردم با تمرین و تغذیه و مکمل ها قبلا عرض شونه هام کم بود ولی الان شونه هام پهن شده و الان تو رژیم هستم برای مسابقات حدود ۴کیلو تو دوهته وزن زیاد کردم ولی هنوز نمیدونم اکتوکورفم یا مزومورف چون بدنم خیلی کات هست ولی مربیم میگه تو الان ۵۵ کیلو وزن داری ۶یا ۷سال اینده خداقل وزنت ۸۰کیلو هست یعنی من مزومورفم!!!؟؟ ولی عضلاتم کشیدست شایدم به خاطر وزنمه چون سبک هستم!! ممنون میشم جواب بدید.

  3. وزن الاانم تو رژیم ۶۰کیلو اختمالا تا ۶۲ برسم

  4. درود بر شما

    من الن ۲ ماهه با هفته ای ۵ روز تمرین می کنم، وزنم ۸۳ و قد ۱۸۳ یکم افتادگی شونه سمت راست و کمی قوز کمر دارم، تو دسته مزومورف ها هستم، الان می خوام دو برنامه برای ۴ روز در هفته رو دنبال کنم عضلات زیر سینه و شانه ام می خوام تقویت بشه. ممنون میشم برنامه ۴ روزه بهم بدید
    با تشکر

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمی‌شودفیلدهای الزامی علامت دار شده‌اند *

*

کپچا *