خانه / تغذیه / نقش چربی ها در بدنسازی

نقش چربی ها در بدنسازی

چربی ها متراکم ترین نوع انرژی نسبت به پروتئین ها و کربوهیدرات ها می باشد. چربی ها هم از همان عناصر سازنده کربوهیدرات یعنی کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند ، اما نحوه اتصال این اتم ها با یکدیگر در چربی ها متفاوت است. چربی ها که هم در گیاهان و هم در حیوانات یافت می شوند، در آب نامحلول هستند.

چربی ها به سه گروه تقسیم می شوند:

۱-چربی های ساده ( مانند تری گلیسیرید ها)
۲-چربی های مرکب (مانند فسفو لیپید ها، گلوکولیپید ها، لیپو پروتئین ها)
۳- مشتقات چربی ها (مانند کلسترول)

چربی ها در بدن دارای سه عمل اصلی هستند:

۱-منبع اصلی انرژی ذخیره ای بدنرا تشکیل می دهند.
۲-بعنوان حفاظ و بالشتک در اطراف اعضای اصلی بدن قرار گرفته و از آن ها حفاظت می کند.
۳-همانند یک عایق عمل کرده و حرارت بدن را حفظ می کند و آن را در مقابل سرما محافظت می کنند.

MCTS(از روغن پالم و نارگیل به دست می آید) می تواند افزایش چربی سوز بالقوه بدن و منجر به اصلاحات در ترکیب بدن.

MCTS(از روغن پالم و نارگیل به دست می آید) می تواند باعث افزایش چربی سوز بدن و منجر به اصلاحات در ترکیب بدن شود.

چربی نسبت به سایر مواد غذایی دارای کالری متراکم تری است یک پوند چربی حاوی حدود ۴۰۰۰ کالری است ، در حالی که یک پوند پروتئین یا کربوهیدرات فقط ۱۸۰۰ کالری ذخیره دارد.

وقتی شما تمرین می کنید بدن از چربی و کربوهیدرات به صورت ۵۰-۵۰ برای ایجاد انرژی استفاده می کند، یعنی ۵۰ درصد از انرژی را از چربی و ۵۰ درصد از انرژی را از کربوهیدرات ها به دست می اورد. اما وقتی تمرین طولانی تر می شود بدن درصد بیشتری از انرژی خود را از چربی ها به دست می آورد. و پس از حدود سه ساعت تمرین ، بدن حدود ۸۰ درصد انرژی خود را از چربی ها به دست می آورد.

مولکول های چربی از نظر ترکیب بیوشیمیایی دارای تفاوت هایی هستند که باعث ایجاد انواع چربی های اشباع، غیر اشباع و غیر اشباع چند گانه می شود.رژیم های غذایی که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است باعث افزایش کلسترول خون می شود، بنابراین پزشکان توصیه میکنند که دو سوم چربی های که مصرف می کنید از چربی غیر اشباع چندگانه باشد.

غذا های حاوی چربی های اشباع:

گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت مرغ، زرده تخم مرغ، خامه، شیر، پنیر، کره، شکلات

غذا های حاوی چربی های غیر اشباع:

آووکادو، زیتون و روغن زیتون، بادام زمینی

غذا های حاوی چربی های غیر اشباع چند گانه:

مارگارین، روغن آفتابگردان، روغن ذرت، ماهی، مایونز، روغن سویا ، بادام

دانلود مجلات بدنسازی و دیگر ورزش ها

درباره مهران موسوی پور

سرمربی مهران موسوی پور ، مربی فدراسیون بدنسازی زمینه فعالیت : بررسی تمامی نوشته های تخصصی وبسایت ، نظارت بر روی فعالیت کمک مربی های وبسایت عضله ها ، پاسخ به سوالات بازدیدکنندگان

۲ نظر

  1. با درود بر شما
    هنگام هوازی چطور.باز هم پنجاه پنجاه از چربی بدن و کربوهیدرات استفاده میشه؟خوب اگر کربو هیدرات مصرف نکرده باشیم باعث نمیشه چربی بیشتری استفاده بشه؟
    یک دنیا سپاس از شما

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمی‌شودفیلدهای الزامی علامت دار شده‌اند *

*

کپچا *