خانه / تغذیه / در بدنسازی چای بهتر است یا قهوه

در بدنسازی چای بهتر است یا قهوه

به نظر شما قهوه یا چای؟؟؟

همه می دانید که کافئین ماده محرکی است که درچای، قهوه، نوشابه ها و… وجود دارد و باعث افزایش سطح هوشیاری بواسطه تحریک سیستم اعصاب مرکزی بدن می شود و مصرف آن بیشتر از یک حد معین در برخی رشته های ورزشی مثل تیر اندازی که نیاز به تمرکز زیادی دارد دوپینگ به حساب می آید ومجاز نیست.

اما کافئین فقط اثر روانی ندارد ، بلکه روی متابولیسم بدن نیز اثر گذار می باشد و به اکسیداسیون چربی ها کمک می کند ، لذا برای افرادی که دنبال چربی سوزی هستند و فعالیت بدنی منظم هم دارند می تواند اثر مکمل خوبی داشته باشد به شرطی که در مصرف آن  افراط نشود ، چرا که زیاده روی در مصرف کافئیین عوارض جانبی مثل سرگیجه ،سردرد ،بی حالی و… دارد.

این ها مقدمه ای بود از کافئین،اینجا دومنبع مشهور این ماده را میخواهیم در مقام مقایسه قرار دهیم و با در نظر گرفتن فواید آنها یکی را برای بدنسازان به عنوان نوشیدنی برتر معرفی کنیم.

شاید در گذشته قهوه را برای بدنسازان برتر از چای می دانستند ، اما با بررسی های علمی جدید که صورت گرفته یافته هایی حاصل شده که نشان می دهد چای اثرات به مراتب  قدرتمند تری روی عضله سازی دارد.

tea-or-coffee-in-bodybuilding-muscles

قهوه؟

گر چه مصرف چای و قهوه در کشور های مختلف دنیا مصرف گوناگونی دارند ، اما از لحلظ فرهنگی از یک تبار وریشه به حساب می آیند. قهوه جزء جدا نشدنی از صبحانه آمریکایی هاست و علاوه بر این بدنسازان نیز به آن نگاهی ویژه دارند ، و چای هم بین انگلیسی ها و کشورهای آسیایی از محبوبیت ویژه ای برخوردار بوده و از پرطرفدارترین نوشیدنی ها به شمار می آید.

هرکدام از این ۲ نوع نوشیدنی دارای منافع مشخصی برای سلامتی هستند، اما اینجا میخواهیم از حیث اینکه دارم یک برای عضله سازی بهتر هستند به مقایسه آنها بپردازیم.

چای؟

چای نسبت به قهوه برای بدن سازان برتری دارد، شاید تصور شما چیز دیگری بوده، این طور نیست؟

در مورد چای این طور تصور میشود که قادر است از بروز برخی از سرطانها جلوگیری کند، سلامت قلب عروقی بدن را بهبود بخشد در عین حال این ماده برای عضله سازی فواید دارد که شاید از ان بی خبر باشید.

کاتچین ها (catechins) موادشیمیایی آنتی اکسیدانی موجود چای هستند که در بررسی های بی شمار نشان داده اند باعث افزایش متابولیسم شده وچربی سوزی را زیاد می کند. بر اساس تحقیقی که انجام شد افرادی که چای می نوشند بعد از انجام فعالیت های استرس دار ، کورتیزول پائین تری در بدنشان اندازه گیری شد.

کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می شود و برای چسبیدن به سلول های عضلانی با تستوسترون رقابت میکند و هیمن مسئله می تواند تولید تستوسترون را سرکوب کرده ، عضلات را از بین ببرد و ذخایر چربی بدن را افزایش دهد.

البته قهوه هم به نوبه خود فوایدی از جمله کاهش دادن بروز ناراحتی های قلبی، بیماری های آلزایمری ، و برخی سرطانهای مشخص دارد.

ما بدنسازان قهوه را به عنوان بخشی از وعده غذایی قبل از تمرین خود دوست داریم و برایش احترام قائل هستیم ، چراکه کافئین موجود در آن باعث افزایش قدرت عضلات (یعنی چربی سوزی در تمرین) می شود و برخی خواص آن می تواند باعث کاهش درد عضلانی که از تمرین حاصل می گردد بشود ودر نتیجه کمک میکند فرد مصرف کننده بتواند از سده های تمرین عبور کند و به مراحل بالاتری برسد. اما در مقابل چای که کاهش دهنده اثر کورتیزول است، قهوه هیچ شانی ندارد!

دانلود مجلات بدنسازی و دیگر ورزش ها

درباره مهراد موسوی پور

از سال 1386 به ورزش بدنسازی علاقه پیدا کرده و شروع به انجام این ورزش کردم و از سال 1389 این ورزش را بصورت تخصصی دنبال کردم ، زمینه تحقیقی و فعالیتی بنده در مورد مکمل های غذایی ، دارو ها و هورمون های مختلف است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


+ چهار = 12

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>