خانه / تمرین / بادی بیلدینگ / بررسی تخصصی سوپرست و نحوه اجرا آن
super-set

بررسی تخصصی سوپرست و نحوه اجرا آن

تکنیک های پیشرفته در بدنسازی است که به ورزشکار این امکان را می دهد ، که از عادت کردن به وزنه و عادت کردن به برنامه تمرینی خود را در امان نگه دارد.و همچنین باعث می شود شما بر عضله خود فشار زیادی را در زمانی محدود و کوتاه وارد کنید.

سوپرست را می توان در یک کلام این گونه معرفی کرد : ترکیب دو حرکت تمرینی با هم برای فشار زیاد در زمان محدود بر عضلات بدن.

انواع سوپرست:

سوپرست بر روی یک عضله واحد

این سبک متداول ترین و شناخته شده ترین فرم از این سبک است و به این صورت اجرا می شود که شما  دو حرکت مختلف را انتخاب می کنید که بر روی یک عضله فشار بیاورد. به طور مثال شما میتوانید اول سراغ حرکت جلو بازو با هالتر ایستاده بروید و سپس بدون اینکه استراحتی داشته باشید سراغ جلو بازو دمبل تناوبی بروید.

سوپرست تک مفصلی /مرکب

قبل از توضیح این فرم سوپرست لازم است مفهوم تک مفصلی و چند مفصلی را توضیح دهیم ، حرکت جلو بازو با هالتر را در نظر بگیرید در این حرکت فقط مفصل آرنج حرکت می کند در حالی که در حرکت پرس سینه با هالتر هر دو مفصل آرنج و سر شانه با هم در حال حرکت هستند.

در اجرای این فرم از سوپرست ابتدا شما به سراغ یک حرکت تک مفصلی میروید و سپس بدون این که استراحت کنید به سراغ یک حرکت چند مفصلی می روید برای مثال میتوان گفت اول حرکت دمبل پروانه را انجام میدهید و سپس سراغ حرکت پرس سینه هالتر می روید.

سوپرست یکی از بهترین تکنیک های تمرینی برای عضلات سینه هست

سوپرست یکی از بهترین تکنیک های تمرینی برای عضلات سینه هست

سوپرست آنتاگونیست

آنتاگونیست در لغت به معنی متضاد است ودر آناتومی بدن انسان به عضلاتی گفته میشود که اثرات عکس یک دیگر را بر بدن آدم می گذارند.

برای مثال در حرکات جلو بازو هالتر آرنج را به سمت بالا حرکت میدهید و به عضله فشار می آورید در حالی که در حرکت پشت بازو سیم کش ورزشکار آرنج را به سمت پایین حرکت می دهد تا به عضله فشار بیاورد.

عضلات دو سر بازویی (جلو بازو) و سه سر بازویی (پشت بازو) یا عضلات چهار سر ران و عضلات پشت پا از عضلات آنتاگونیست بدن هستند.

در اجرای این فرم از سوپرست که به «سوپر ست آنتاگونیست» معروف است شما شما ابتدا بر روی یکی از عضلات انتاگونیست را تمرین داده و سپس بدون این که استراحت کنید سراغ حرکت متضاد آن بروید.

برای مثال شما ابتدا حرکت جلو بازو هالتر را اجرا میکنید و سپس بدون این که استراحت کنید سراغ حرکت پشت بازو سیم کش می روید.

سوپرست بالا تنه/پایین تنه

این نوع سوپر ست در میان ورزشکاران زیاد شناخته شده و محبوب نیست و به این صورت است که شما ابتدا سراغ یکی از حرکات بالا تنه می روید و سپس سراغ یکی از حرکات پایین تنه می اید و یا به عکس.

برای مثال ورزشکار اول می تواند یکی از حرکات سینه رو انجام دهد و سپس یکی از عضلات پا را تمرین دهید البته میشود عکس این عمل را نیز اجرا کرد.

سوپر ست در یک ست واحد

شما ابتدا یک حرکت را اجرا میکنید و سپس فرم دیگری از آن را اجرا می کنید.

شما باید حرکت را به گونه ای انتخاب کرده باشید و به قدری در انجام آن مهارت داشته باشید که وقتی به نقطه مورد نظر رسیدید بتوانید به نرمی و آهستگی فرم حرکت را تغییر دهید.

برای مثال شما اول حرکت پرس سینه دمبل را اجرا میکنید و وقتی به نقطه ای معین ازنظر فشار یا تکرار رسیدید به آرامی حرکت را عوض کرده و به حرکت قفسه سینه با دمبل تغییر میدهید و سپس شروع به انجام دوباره حرکت میکنید.

دانلود مجلات بدنسازی و دیگر ورزش ها

درباره مهراد موسوی‌پور

زمینه فعالیت : بررسی تمامی نوشته های تخصصی وبسایت ، نظارت بر روی فعالیت کمک مربی های وبسایت عضله ها ، پاسخ به سوالات بازدیدکنندگان

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمی‌شودفیلدهای الزامی علامت دار شده‌اند *

*

کپچا *